Noodweer en bosbranden in Zuid-Europa
Bent u op reis en bent u in acute nood of kunt u niet verder reizen? Neem dan contact op met de onze hulpcentrale 026-4002390 (vanuit Nederland) of 0031-264002390 (vanuit het buitenland). Wij verzoeken u om er rekening mee te houden dat het op dit moment erg druk is.
https://www.woongarant.nl/schademelden/
Vanwege de extreme omstandigheden, is er een tekort aan huurauto’s, vervangende autoruiten, vervangend verblijf en hulpverlening. Kun je door familie of vrienden opgehaald worden per auto? Dan vergoeden wij de volgende kosten van de ophalers:
Met een WA dekking bent u helaas niet verzekerd voor hagelschade aan de auto zelf. Wel heeft u recht op hulp als de auto beschadigd is door hagel en daardoor niet meer veilig kan rijden. Onze hulpcentrale zorgt er voor dat de beschadigde auto, inclusief eventuele (kampeer)aanhanger of caravan, naar Nederland wordt gebracht. De hulpcentrale bepaalt op welke manier u en uw passagiers naar Nederland vervoerd worden.
Met een WA mini- (Beperkt Casco) en WA Casco-dekking is schade door inslag van hagel verzekerd. Door de ontstane situatie, kan de auto ter plaatse waarschijnlijk niet binnen 2 dagen worden gerepareerd. Onze hulpcentrale zorgt ervoor dat de beschadigde auto, inclusief eventuele (kampeer)aanhanger of caravan, naar Nederland wordt gebracht. In Nederland wordt bekeken of de auto hersteld kan worden of dat de auto total-loss is. Onze hulpcentrale zorgt er ook voor dat dat u en uw passagiers naar Nederland terug kunnen en bepaalt op welke manier u en uw passagiers naar Nederland vervoerd worden.
Met een WA mini- (Beperkt Casco) en WA Casco-dekking is schade door inslag van hagel verzekerd. Kunt u, eventueel na een noodreparatie, nog veilig verder rijden? U kunt dan zelf de noodreparatie laten uitvoeren. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de gespecificeerde nota voor het noodherstel uw schade verder behandelen.
Als u niet meer in de caravan kunt verblijven, dan kunt u zelf vervangend verblijf regelen voor een soortgelijke caravan. U ontvangt hiervoor een vergoeding voor de daadwerkelijk gemaakte kosten. Deze huurkosten zijn gemaximeerd tot € 1.250,- totaal voor maximaal 25 dagen aaneengesloten of korter, tot het einde van uw reis.
U kunt de noodreparatie laten uitvoeren voor maximaal € 375,00 inclusief btw. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de gespecificeerde nota voor het noodherstel uw schade verder behandelen.
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. U kunt in overleg met de hulpcentrale tot een bedrag van maximaal € 100,- per dag en voor maximaal 25 dagen of korter tot de einddatum van de reis een vervangende auto huren.
Let op: door de situatie is er helaas een tekort aan huurauto’s. Het kan zijn dat er daarom geen vervangende auto beschikbaar is en dat u hier geen gebruik van kunt maken.
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. U mag het vervoer per trein, bus of vliegtuig zelf regelen. Let wel; de kosten moeten redelijk zijn. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de nota’s voor vervoer de schade verder behandelen.
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. Kan uw motorrijtuig niet binnen 2 werkdagen zo gerepareerd worden, dat het technisch verantwoord is om met uw motorrijtuig terug te reizen? U heeft dan recht op de volgende hulp:
Onze alarmcentrale zorgt er voor dat uw (teruggevonden) motorrijtuig, inclusief de meegenomen caravan of (kampeer)aanhanger, naar een plek in Nederland wordt gebracht die u bepaalt. Zijn de kosten van het vervoer van uw motorrijtuig hoger dan de dagwaarde van uw motorrijtuig meteen na de gebeurtenis? Dan vergoedt de Hulpdienst de kosten die nodig zijn om uw motorrijtuig in te voeren en te vernietigen in het buitenland. De Hulpdienst vergoedt dan ook de noodzakelijke stallingkosten.
Onze hulpcentrale betaalt de extra reis- en verblijfkosten. Bij eigen vervoer krijgt u een vergoeding van € 0,24 per kilometer.
Bekijk het reisadvies van buitenlandse zaken voor de meest actuele informatie op reisadviezen: nederlandwereldwijd.nl
Met onze reisverzekering is diefstal, verlies van- en schade aan de reisbagage verzekerd tot maximaal het verzekerde bedrag zoals genoemd in de polisvoorwaarden:
Voorwaarden Woongarant Reisverzekering 0119.pdf
Het is wel belangrijk dat u in geval van verlies of diefstal aangifte doet bij de politie, reisorganisatie, hoteldirectie, of vervoerder.
Met onze reisverzekering is diefstal en verlies van reisdocumenten verzekerd tot maximaal het verzekerde bedrag zoals genoemd in de polisvoorwaarden.
Het is wel belangrijk dat u in geval van verlies of diefstal aangifte doet bij de politie, reisorganisatie, hoteldirectie, of vervoerder.
Wij bieden een aanvullende dekking voor medische kosten in het buitenland als u een geldige Nederlandse zorgverzekering heeft. De primaire ziektekostenverzekering gaat bij de behandeling en melding vóór. De reisverzekering vergoedt de medische kosten in het buitenland die niet gedekt worden door deze zorgverzekering.
Heeft u de accommodatie geboekt via een reisorganisatie, touroperator of luchtvaartmaatschappij? Neem daar dan contact mee op om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen.
Heeft u de accommodatie rechtstreeks geboekt? U kunt dan contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld de terugvlucht omboeken of een alternatief verblijf zoeken.
Kan de luchtvaartmaatschappij of accommodatie niets voor u betekenen? Neem dan contact op met onze alarmcentrale. Annulering kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.
Heeft u de reis geboekt onder Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)? Het SGR heeft naar aanleiding van de bosbranden op Rhodos een calamiteit vastgesteld voor het gebied Zuid-Oost Rhodos. U kunt het beste eerst contact opnemen met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld om de reis om te boeken.
Heeft u de reis zelf rechtstreeks geboekt?U kunt contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en accommodatie om het ticket en de accommodatie te annuleren en/of om te boeken. Annulering vooraf is alleen verzekerd in de situatie dat de accommodatie niet meer bewoonbaar is door schade en er geen soortgelijk verblijf beschikbaar is. Annulering kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.
Angst voor bosbranden is geen verzekerde annuleringsreden. U kunt contact opnemen met de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij, touroperator en/of verblijf voor de eventuele mogelijkheden om de reis en/of het ticket om te boeken of te annuleren.
Nee, dit is geen verzekerde reden om te annuleren. Neem contact op met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld om de reis om te boeken.
Heeft u de reis geboekt onder Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)? Het SGR heeft naar aanleiding van de bosbranden op Rhodos een calamiteit vastgesteld voor het gebied Zuid-Oost Rhodos. U kunt contact opnemen met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie voor vergoeding van de kosten van de niet-genoten reisdagen. Houd verder ook de ontwikkeling voor overige gebieden in de gaten.
Heeft u de reis zelf rechtstreeks geboekt? U krijgt alleen een vergoeding in de situatie dat de accommodatie niet meer bewoonbaar is door schade en er geen soortgelijk verblijf beschikbaar is. Annulering of vergoeding kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.
Kan de schade later geregeld worden? Dan kunt u de schade melden op uw reispolis via:
https://www.woongarant.nl/schademelden/
Antwoorden op veel gestelde vragen
Lees de antwoorden op de veel gestelde vragen over het noodweer en wat u van uw verzekering kunt verwachten.U kunt door schade aan uw auto en/of het verblijf niet verder met uw vakantie. U kunt worden opgehaald door familie of vrienden. Heeft u recht op een vergoeding?
Vanwege de extreme omstandigheden, is er een tekort aan huurauto’s, vervangende autoruiten, vervangend verblijf en hulpverlening. Kun je door familie of vrienden opgehaald worden per auto? Dan vergoeden wij de volgende kosten van de ophalers:
- een kilometervergoeding van € 0,24 per kilometer;
- eventuele overnachtingskosten en kosten gemaakt voor eten en drinken, maximaal € 100,- per persoon per dag.
Schade door noodweer
Personenautoverzekering 0119
WA-dekking: niet verzekerd voor hagelschade wel recht op hulpverlening
Met een WA dekking bent u helaas niet verzekerd voor hagelschade aan de auto zelf. Wel heeft u recht op hulp als de auto beschadigd is door hagel en daardoor niet meer veilig kan rijden. Onze hulpcentrale zorgt er voor dat de beschadigde auto, inclusief eventuele (kampeer)aanhanger of caravan, naar Nederland wordt gebracht. De hulpcentrale bepaalt op welke manier u en uw passagiers naar Nederland vervoerd worden.
WA mini casco- en WA Casco-dekking: u kan niet meer veilig verder rijden door hagelschade
Met een WA mini- (Beperkt Casco) en WA Casco-dekking is schade door inslag van hagel verzekerd. Door de ontstane situatie, kan de auto ter plaatse waarschijnlijk niet binnen 2 dagen worden gerepareerd. Onze hulpcentrale zorgt ervoor dat de beschadigde auto, inclusief eventuele (kampeer)aanhanger of caravan, naar Nederland wordt gebracht. In Nederland wordt bekeken of de auto hersteld kan worden of dat de auto total-loss is. Onze hulpcentrale zorgt er ook voor dat dat u en uw passagiers naar Nederland terug kunnen en bepaalt op welke manier u en uw passagiers naar Nederland vervoerd worden.
WA mini casco- en WA Casco-dekking: u kan nog veilig verder rijden door hagelschade (eventueel met een noodreparatie)
Met een WA mini- (Beperkt Casco) en WA Casco-dekking is schade door inslag van hagel verzekerd. Kunt u, eventueel na een noodreparatie, nog veilig verder rijden? U kunt dan zelf de noodreparatie laten uitvoeren. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de gespecificeerde nota voor het noodherstel uw schade verder behandelen.
Caravanverzekering 0119
Dekking Casco Beperkt en Casco Uitgebreid: hagelschade aan caravan waardoor u hier niet meer in kunt verblijven omdat deze onbewoonbaar is geworden
Als u niet meer in de caravan kunt verblijven, dan kunt u zelf vervangend verblijf regelen voor een soortgelijke caravan. U ontvangt hiervoor een vergoeding voor de daadwerkelijk gemaakte kosten. Deze huurkosten zijn gemaximeerd tot € 1.250,- totaal voor maximaal 25 dagen aaneengesloten of korter, tot het einde van uw reis.
Dekking Casco Beperkt en Casco Uitgebreid: hagelschade aan caravan en u kunt er na een noodreparatie nog in verblijven
U kunt de noodreparatie laten uitvoeren voor maximaal € 375,00 inclusief btw. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de gespecificeerde nota voor het noodherstel uw schade verder behandelen.
Reisverzekering 0119
U heeft hagelschade aan de auto en kunt er niet veilig meer mee rijden. Kan of mag u zelf een vervangende auto regelen?
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. U kunt in overleg met de hulpcentrale tot een bedrag van maximaal € 100,- per dag en voor maximaal 25 dagen of korter tot de einddatum van de reis een vervangende auto huren.
Let op: door de situatie is er helaas een tekort aan huurauto’s. Het kan zijn dat er daarom geen vervangende auto beschikbaar is en dat u hier geen gebruik van kunt maken.
U heeft hagelschade aan de auto en kan er niet meer veilig mee rijden. Kan u per trein, bus of vliegtuig (Economy class) naar huis reizen?
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. U mag het vervoer per trein, bus of vliegtuig zelf regelen. Let wel; de kosten moeten redelijk zijn. Na terugkomst in Nederland zullen wij aan de hand van de schademelding, foto's van de schade en de nota’s voor vervoer de schade verder behandelen.
U heeft hagelschade aan de auto en kan er niet meer veilig mee rijden. Wat gebeurt er met de auto zelf?
Dit is enkel verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering als u de ‘Module hulpverlening motorrijtuig’ heeft meeverzekerd. Kan uw motorrijtuig niet binnen 2 werkdagen zo gerepareerd worden, dat het technisch verantwoord is om met uw motorrijtuig terug te reizen? U heeft dan recht op de volgende hulp:
Onze alarmcentrale zorgt er voor dat uw (teruggevonden) motorrijtuig, inclusief de meegenomen caravan of (kampeer)aanhanger, naar een plek in Nederland wordt gebracht die u bepaalt. Zijn de kosten van het vervoer van uw motorrijtuig hoger dan de dagwaarde van uw motorrijtuig meteen na de gebeurtenis? Dan vergoedt de Hulpdienst de kosten die nodig zijn om uw motorrijtuig in te voeren en te vernietigen in het buitenland. De Hulpdienst vergoedt dan ook de noodzakelijke stallingkosten.
Uw reis duurt langer dan de bedoeling was door het noodweer. Heeft u recht op een vergoeding van de extra reis-en verblijfskosten?
Onze hulpcentrale betaalt de extra reis- en verblijfkosten. Bij eigen vervoer krijgt u een vergoeding van € 0,24 per kilometer.
Schade door bosbranden
Reisverzekering 0119
U bent op dit moment al in een gebied met bosbranden. Wat moet u doen?
Bekijk het reisadvies van buitenlandse zaken voor de meest actuele informatie op reisadviezen: nederlandwereldwijd.nl
U bent geëvacueerd en u heeft de bagage moeten achterlaten in de accommodatie of de bagage is beschadigd/gestolen tijdens de evacuatie. Is dit verzekerd?
Met onze reisverzekering is diefstal, verlies van- en schade aan de reisbagage verzekerd tot maximaal het verzekerde bedrag zoals genoemd in de polisvoorwaarden:
Voorwaarden Woongarant Reisverzekering 0119.pdf
Het is wel belangrijk dat u in geval van verlies of diefstal aangifte doet bij de politie, reisorganisatie, hoteldirectie, of vervoerder.
U heeft kosten gemaakt voor een nieuw reisdocument, zijn deze kosten gedekt?
Met onze reisverzekering is diefstal en verlies van reisdocumenten verzekerd tot maximaal het verzekerde bedrag zoals genoemd in de polisvoorwaarden.
Het is wel belangrijk dat u in geval van verlies of diefstal aangifte doet bij de politie, reisorganisatie, hoteldirectie, of vervoerder.
U bent gewond geraakt door de bosbranden of tijdens de evacuatie, worden de medische kosten vergoed?
Wij bieden een aanvullende dekking voor medische kosten in het buitenland als u een geldige Nederlandse zorgverzekering heeft. De primaire ziektekostenverzekering gaat bij de behandeling en melding vóór. De reisverzekering vergoedt de medische kosten in het buitenland die niet gedekt worden door deze zorgverzekering.
Uw accommodatie is ontruimd en/of niet meer beschikbaar door brand. Wat moet u doen ?
Heeft u de accommodatie geboekt via een reisorganisatie, touroperator of luchtvaartmaatschappij? Neem daar dan contact mee op om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen.
Heeft u de accommodatie rechtstreeks geboekt? U kunt dan contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld de terugvlucht omboeken of een alternatief verblijf zoeken.
Kan de luchtvaartmaatschappij of accommodatie niets voor u betekenen? Neem dan contact op met onze alarmcentrale. Annulering kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.
U heeft een reis geboekt naar een gebied waar nu branden zijn. Wat kunt u doen?
Heeft u de reis geboekt onder Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)? Het SGR heeft naar aanleiding van de bosbranden op Rhodos een calamiteit vastgesteld voor het gebied Zuid-Oost Rhodos. U kunt het beste eerst contact opnemen met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld om de reis om te boeken.
Heeft u de reis zelf rechtstreeks geboekt?U kunt contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en accommodatie om het ticket en de accommodatie te annuleren en/of om te boeken. Annulering vooraf is alleen verzekerd in de situatie dat de accommodatie niet meer bewoonbaar is door schade en er geen soortgelijk verblijf beschikbaar is. Annulering kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.
U heeft een reis geboekt, gepland vertrek is vandaag of later. U bent bang voor brand en durft niet meer te gaan. Kan de reis geannuleerd worden?
Angst voor bosbranden is geen verzekerde annuleringsreden. U kunt contact opnemen met de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij, touroperator en/of verblijf voor de eventuele mogelijkheden om de reis en/of het ticket om te boeken of te annuleren.
Wat als een vakantieland besluit om vanwege de situatie geen reizigers meer toe te laten tot het getroffen gebied? Is er dekking voor annulering ?
Nee, dit is geen verzekerde reden om te annuleren. Neem contact op met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie om te bespreken wat zij voor u kunnen betekenen. Bijvoorbeeld om de reis om te boeken.
U verblijft in een gebied waar branden zijn en u heeft de reis daardoor moeten afbreken. Wordt dit vergoed?
Heeft u de reis geboekt onder Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)? Het SGR heeft naar aanleiding van de bosbranden op Rhodos een calamiteit vastgesteld voor het gebied Zuid-Oost Rhodos. U kunt contact opnemen met de reisorganisatie, touroperator, luchtvaartmaatschappij of accommodatie voor vergoeding van de kosten van de niet-genoten reisdagen. Houd verder ook de ontwikkeling voor overige gebieden in de gaten.
Heeft u de reis zelf rechtstreeks geboekt? U krijgt alleen een vergoeding in de situatie dat de accommodatie niet meer bewoonbaar is door schade en er geen soortgelijk verblijf beschikbaar is. Annulering of vergoeding kan daarbij enkel gedekt zijn als de ‘Module Annulering’ is meeverzekerd.