Coronavirus

Coronavirus

In december 2019 brak het coronavirus uit in China. Het virus verspreidde zich verder over de wereld en werd op 11 maart 2020 door de WHO aangemerkt als pandemie. Nederland zit inmiddels in de tweede golf van de coronapandemie.

We snappen dat je vragen kunt hebben over een geplande reis of een reis die je nog wil boeken en wat je verzekering voor je kan betekenen. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Het Coronavirus en je reisverzekering

Het advies is momenteel om zoveel mogelijk thuis te blijven en binnen Nederland alle niet-noodzakelijke reizen te vermijden. Reizen naar het buitenland wordt tot 31 maart 2021 afgeraden, tenzij dit echt noodzakelijk is. Reis uiteraard nooit af naar landen waar code oranje of rood geldt. Doe je dit toch? Ga dan bij thuiskomst 10 dagen in thuisquarantaine. Meer informatie over het meest actuele reisadvies vind je op nederlandwereldwijd.nl.

Let op!

Met een Reis- en Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen onvoorziene gebeurtenissen. Dit zijn specifieke gebeurtenissen, die in de voorwaarden staan beschreven, die je van te voren niet aan had kunnen zien komen. Op 11 maart 2020 is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals een negatief reisadvies of een inreisverbod, is dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor.

Laatste update: 01-03-2021

Meest gestelde vragen

Ik heb een weekendje weg of een vakantie binnen Nederland geboekt. Ik wil vanwege het coronavirus liever niet gaan. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen of geel), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Tijdens mijn vakantie wordt er in het land waar ik op vakantie ben een negatief reisadvies gegeven (code oranje of rood). Ben ik dan verzekerd?

Ja, je reisverzekering loopt gewoon door en je blijft verzekerd. Dit geldt ook voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Voorwaarde is wel dat er voor het afreizen géén negatief reisadvies gold voor het betreffende land en er voor het betreffende gebied geen beperkingen i.v.m. Corona waren ingesteld door de lokale autoriteiten.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Er geldt op mijn bestemming of land van doorreis bij vertrek vanuit Nederland een negatief reisadvies (code rood of oranje) in verband met het coronavirus. Als ik besluit toch op reis te gaan, ben ik dan verzekerd als ik het coronavirus krijg?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je afreist naar een land waar code oranje of rood geldt vanwege het coronavirus, dan had je kunnen verwachten dat je het virus daar op zou lopen en dat je hiervoor extra medische kosten moet maken. Ditzelfde geldt als een land specifieke beperkingen heeft ingesteld voor een bepaald gebied die verband houden met Corona.

Er geldt een negatief reisadvies (code rood of oranje) voor mijn vakantiebestemming en ik wil annuleren. Wat moet ik doen?

Een negatief reisadvies is op zichzelf geen gedekte oorzaak om te annuleren volgens de voorwaarden van de reisverzekering.

Neem altijd eerst contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden.

Mochten jij of nabije familieleden zelf ziek zijn geworden door bijvoorbeeld Corona, dan is er mogelijk wel dekking. Neem bij twijfel contact met ons op.

Ik ben op mijn vakantiebestemming ziek geworden. Worden mijn medische kosten vergoed?

Als je bij ons een Doorlopende Reisverzekering hebt afgesloten, dan worden de medische kosten vergoed. Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op: bovenstaande geldt niet voor reizen geboekt na 12 maart 2020. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus. Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst. Omdat ziekte hierdoor geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor.

Waarom wordt er bij reizen met een boekingsdatum vanaf 12 maart 2020 geen uitkering gedaan bij annulering vanwege het coronavirus?

Met een Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven, die je van tevoren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst of dat voor jouw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor. Dit geldt voor reizen geboekt na 12 maart 2020 en Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekeringen die zijn afgesloten na 12 maart 2020.

Ik ben in Nederland en er geldt een negatief reisadvies of inreisverbod voor mijn bestemming vanwege het coronavirus. Mijn reis die binnenkort gepland stond, kan hierdoor niet plaatsvinden. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met je reisorganisatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Ik kan vanwege het coronavirus niet op reis. Mijn reisorganisatie biedt mij daarom een voucher of de mogelijkheid om mijn reis om te boeken. Dit wil ik niet. Kan ik mijn reis annuleren en de kosten op mijn annuleringsverzekering verhalen?

Nee, dit is niet verzekerd.

Een voucher of omboeking vertegenwoordigt namelijk de waarde van de reis die je geboekt hebt, waardoor je niet financieel benadeeld wordt. Neem contact op met je reisorganisatie als je het niet eens bent met de geboden oplossing.

Ik heb een reis geboekt en heb hiervoor een aanbetaling gedaan. Mijn reisorganisatie wil nu dat ik het resterende deel betaal. Als mijn reis door het coronavirus niet doorgaat, wordt mijn volledige reissom dan wel uitgekeerd door mijn Annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Heb je twijfels of je reis doorgaat of wil je je reis liever omboeken of annuleren, neem dan contact op met je reisorganisatie.

Door het coronavirus is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan deze niet plaatsvinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus kan ik geen visum meer krijgen voor mijn reisbestemming of deze is onverwachts ingetrokken. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Ik wil wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn reisbestemming mijn reis afbreken. Krijg ik de al betaalde kosten voor de resterende dagen van mijn reis vergoed?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met je reisorganisatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Ik ben voorafgaand aan mijn reis ziek geworden door het coronavirus en kan hierdoor niet op reis. Ben ik verzekerd voor de annuleringskosten van mijn reis?

Ja, dit is verzekerd.

Daarbij is het wel belangrijk dat je moet annuleren omdat je ziek bent. Als de reis al geannuleerd is door andere redenen, dan kan je geen beroep doen op je annuleringsverzekering.

Ik ben op mijn vakantiebestemming ziek geworden. Worden mijn niet genoten vakantiedagen vergoed?

Als je bij ons een Doorlopende Reisverzekering met annuleringsdekking hebt afgesloten, dan wordt dit tot een bepaald maximum vergoed.

Let op: bovenstaande geldt niet voor reizen geboekt na 12 maart 2020. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus. Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst. Omdat ziekte hierdoor geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor.

Ik ben in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd. Word ik gerepatrieerd door mijn reisverzekeraar?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met reisorganisatie of de ambassade. Zij regelen doorgaans de terugreis.

Als ik langer moet blijven op mijn vakantiebestemming omdat ik (waarschijnlijk) het coronavirus heb, ben ik dan verzekerd voor extra verblijfskosten?

Heb je bij ons een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Medische kosten’ afgesloten, dan worden de medische kosten vergoed. Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de NN Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op! Bovenstaande is alleen van toepassing als er op het moment van afreizen code groen of geel op je vakantiebestemming gold

Ondanks het negatieve reisadvies van de Nederlandse regering ben ik toch afgereisd naar het buitenland. Voor de terugreis word ik alleen toegelaten tot Nederland met een negatieve PCR-test en/of sneltest. Zijn de kosten hiervan verzekerd?

Nee, je bent hier niet voor verzekerd. Dit zijn kosten voor preventie maatregelen, die je zelf moet betalen. Je had namelijk kunnen en moeten weten dat je met dit soort maatregelen en kosten te maken kan krijgen als je op reis gaat na 11 maart 2020.

Toelichting

  • Deze kosten zijn niet onvoorzien. Als je nu op reis gaat naar een land waar een negatief reisadvies geldt, kan je verwachten dat je met corona gerelateerde (preventieve- en/of schade) kosten te maken krijgt;
  • Dit zijn geen gedekte medische kosten als gevolg van een ziekte of ongeval;
  • Dit zijn geen buitengewone kosten als gevolg van een verzekerde gebeurtenis.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen of geel), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten.

Ik ben niet besmet met het coronavirus, maar ik heb wel verhoging. Hierdoor word ik niet toegelaten in het vliegtuig. Is dat verzekerd?

Nee, dat is niet verzekerd.

Het coronavirus en je Rechtsbijstandverzekering

Heb je een Rechtsbijstandverzekering bij ons en heb je vragen over het coronavirus, bijvoorbeeld hoe het zit met het coronavirus en je werk of aankopen die je hebt gedaan? Onze juridische partner DAS heeft de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de meest gestelde vragen