Coronavirus

Coronavirus

In december 2019 brak het coronavirus uit in China. Het virus verspreidde zich verder over de wereld en werd op 11 maart 2020 door de WHO aangemerkt als pandemie. Nederland zit inmiddels in de derde golf van de coronapandemie.

We snappen dat je vragen kunt hebben over een geplande reis of een reis die je nog wil boeken en wat je verzekering voor je kan betekenen. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Het Coronavirus en je reisverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt alles rondom het coronavirus in de gaten. Vanaf 15 mei 2021 wordt voor sommige landen het negatieve reisadvies opgeheven. Wil je weten voor welke landen dit geldt? Kijk voor het meest actuele reisadvies in de Reisapp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op hun website Nederland Wereldwijd. Reis uiteraard nooit af naar landen waar code oranje of rood geldt. Doe je dit toch? Dan ben je bijna altijd verplicht om een COVID-19-test te doen en/of in thuisquarantaine te gaan.

Let op!

Met een Reis- en Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen onvoorziene gebeurtenissen. Dit zijn specifieke gebeurtenissen, die in de voorwaarden staan beschreven, die je van te voren niet aan had kunnen zien komen. Op 11 maart 2020 is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals een negatief reisadvies of een inreisverbod, is dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor.

Laatste update: 01-09-2021

Meest gestelde vragen

Ik heb een weekendje weg of een vakantie binnen Nederland geboekt. Ik wil vanwege het coronavirus liever niet gaan. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen of geel), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten.

Tijdens mijn vakantie wordt er in het land waar ik op vakantie ben een negatief reisadvies gegeven (code oranje of rood). Ben ik dan verzekerd?

Ja, je reisverzekering loopt gewoon door en je blijft verzekerd. Dit geldt ook voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Er geldt op mijn bestemming of land van doorreis bij vertrek vanuit Nederland een negatief reisadvies (code rood of oranje) in verband met het coronavirus. Als ik besluit toch op reis te gaan, ben ik dan verzekerd als ik het coronavirus krijg?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je afreist naar een land waar code oranje of rood geldt vanwege het coronavirus, dan had je kunnen verwachten dat je het virus daar op zou lopen en dat je hiervoor extra medische kosten moet maken. Je bent ook niet verzekerd voor extra kosten als je onverhoopt het coronavirus oploopt en langer moet blijven. Of als je vanwege het coronavirus niet naar huis kunt. De dekking van je reisverzekering geldt wel voor gebeurtenissen die los staan van het coronavirus.

Er geldt een negatief reisadvies in verband met het coronavirus (code rood of oranje) voor mijn vakantiebestemming en ik wil annuleren. Wat moet ik doen?

Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accomodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Waarom wordt er bij reizen met een boekingsdatum vanaf 12 maart 2020 geen uitkering gedaan bij annulering vanwege het coronavirus?

Met een Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven, die je van tevoren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst of dat voor jouw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor. Dit geldt voor reizen geboekt na 12 maart 2020 en Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekeringen die zijn afgesloten na 12 maart 2020.

Ik ben in Nederland en er geldt een negatief reisadvies of inreisverbod voor mijn bestemming vanwege het coronavirus. Mijn reis die binnenkort gepland stond, kan hierdoor niet plaatsvinden. Ben ik verzekerd?

Neem in alle gevallen altijd eerst contact op met je reisorganisatie. Veelal kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Inreisverbod
Geldt er een inreisverbod op je bestemming vanwege het coronavirus, dan ben je niet verzekerd.

Boeking ná 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt ná 11 maart 2020? Dan ben je niet verzekerd als er op het moment van boeken óf voor vertrek voor jouw reisbestemming een negatief reisadvies (code rood of oranje) geldt.

Boeking op of vóór 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt op of voor 11 maart 2020 en je Doorlopende Annuleringsverzekering afgesloten op of vóór 11 maart 2020 en zijn er kosten verbonden aan het annuleren of omboeken van je reis? Dan ben je verzekerd als het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies (code rood of oranje) heeft afgegeven voor het betreffende gebied voor jouw reisperiode.

Ik kan vanwege het coronavirus niet op reis. Mijn reisorganisatie biedt mij daarom een voucher of de mogelijkheid om mijn reis om te boeken. Dit wil ik niet. Kan ik mijn reis annuleren en de kosten op mijn annuleringsverzekering verhalen?

Neem contact op met je reisorganisatie als je het niet eens bent met de geboden oplossing. Als je toch besluit je reis te annuleren, dan dekt je Annuleringsverzekering deze kosten niet. Een voucher of omboeking vertegenwoordigt namelijk de waarde van de reis die je geboekt hebt, waardoor je niet financieel benadeeld wordt.

Door het coronavirus is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan deze niet plaatsvinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Kan ik gerepatrieerd worden als ik op vakantie ben en er op mijn vakantiebestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven?

Als er tijdens je vakantie een negatief reisadvies wordt afgegeven, raden we je aan contact op je te nemen met je reisorganisatie om te zien wat zij voor je kunnen betekenen. Je kunt niet gerepatrieerd worden door je verzekeraar of het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Als ik langer moet blijven op mijn vakantiebestemming omdat ik (waarschijnlijk) het coronavirus heb, ben ik dan verzekerd voor extra verblijfskosten?

Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de NN Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op! Bovenstaande is alleen van toepassing als er op het moment van afreizen code groen of geel op je vakantiebestemming gold

Ondanks het negatieve reisadvies van de Nederlandse regering ben ik toch afgereisd naar het buitenland. Voor de terugreis word ik alleen toegelaten tot Nederland met een negatieve PCR-test en/of sneltest. Zijn de kosten hiervan verzekerd?

Nee, je bent hier niet voor verzekerd. Dit zijn kosten voor preventie maatregelen, die je zelf moet betalen. Je had namelijk kunnen en moeten weten dat je met dit soort maatregelen en kosten te maken kan krijgen als je op reis gaat na 11 maart 2020.

Toelichting

  • Deze kosten zijn niet onvoorzien. Als je nu op reis gaat naar een land waar een negatief reisadvies geldt, kan je verwachten dat je met corona gerelateerde (preventieve- en/of schade) kosten te maken krijgt;
  • Dit zijn geen gedekte medische kosten als gevolg van een ziekte of ongeval;
  • Dit zijn geen buitengewone kosten als gevolg van een verzekerde gebeurtenis.

Ik ben niet besmet met het coronavirus, maar ik heb wel verhoging. Hierdoor word ik niet toegelaten in het vliegtuig. Is dat verzekerd?

Nee, dat is niet verzekerd.

Ik ben positief getest op het coronavirus. Kan ik de kosten voor het annuleren van mijn reis vergoed krijgen?

Ja, omdat je ziek bent valt dit onder de dekking van de Annuleringsverzekering. Zorg er wel voor dat je de uitslag van de test in je bezit houdt. Onze medisch adviseur kan hiernaar vragen bij de behandeling van je schademelding.


Ik heb kosten gemaakt voor een preventieve coronatest om te kunnen reizen. Krijg ik deze kosten vergoed?

Nee, deze kosten zijn niet gedekt op je Reis- en/of Annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor de kosten van een vaccinatiebewijs of inentingspaspoort.

Ik kan niet mee op reis doordat ik geen recente negatieve coronatest (PCR test) heb. Krijg ik de kosten voor het annuleren van de reis vergoed?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Dit geldt ook als je geen vaccinatiebewijs of inentingspaspoort hebt.

De grenzen zijn weer open en ik ga op reis naar een land waar code geel of groen geldt. Wat is er dan verzekerd?

Je bent verzekerd voor alles wat volgens je polisvoorwaarden is gedekt.
Als je de dekking Geneeskundige kosten hebt, ben je ook verzekerd voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Door het coronavirus moet ik bij thuiskomst in quarantaine. Nu kan ik niet werken en moet ik extra verlof nemen. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Ik wil nu een reis boeken bij een geel of groen reisadvies voor de zomervakantie, dekt mijn annuleringsverzekering de kosten van annulering als er dan een negatief reisadvies geldt?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor.

Nederland heeft code rood gekregen. Kan ik nu mijn annuleringskosten vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Wil je weten wat code rood voor jouw reis betekent, kijk in de Reisapp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op hun website Nederland Wereldwijd. Of neem contact op met je reisorganisatie, vervoerder of accommodatie.

Ik heb mijn negatieve PCR test resultaat niet op tijd ontvangen en mag niet afreizen. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor.

Ik mag het land van bestemming niet in omdat Nederland voor dat land op “oranje of rood” staat. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Ik mag het land van bestemming niet in omdat ik geen geldige PCR test heb en / of uit een code rood land kom. Kan ik op grond van “geen visum” annuleren?

Nee, dit is geen geldige annuleringsreden. Het weigeren of intrekken van een visum kan niet gelijk gesteld worden aan andere oorzaken van het niet verlenen van toegang zoals geen geldige PCR test of herkomst uit een code rood land.

Ik krijg geen visum voor het land van bestemming omdat Nederland voor dat land op 'oranje of rood' staat. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. In de polisvoorwaarden staat dat je alleen kunt annuleren als je een visum nodig hebt om het land van bestemming in te komen en niet had kunnen verwachten dat je geen visum zou krijgen voor je reis of dat die zou worden ingetrokken. Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals het gegeven dat Nederland op code rood is gegaan, is geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor. Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Ik mag niet naar Nederland afreizen omdat ik geen geldig coronabewijs (een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een negatief testbewijs) heb. Wat is er dan verzekerd?

Neem in alle gevallen eerst contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je verblijf eventueel verlengen of een alternatieve verblijfplaats voor je zoeken. Mogelijk kan dit kosteloos.

Blijven er toch nog kosten over, bel in dat geval de alarmcentrale op 0031- 264002390.

Let op! Je hebt alleen dekking als:

  • Er op het moment van afreizen code groen of geel op je vakantiebestemming gold;
  • Je bij vertrek vanuit Nederland beschikte over een geldig coronabewijs, als dat voor aankomst in het land van bestemming noodzakelijk was;
  • Het medisch noodzakelijk is dat je langer in het buitenland verblijft, omdat je daar corona hebt opgelopen en / of omdat het resultaat van de voor de terugreis verplichte PCR-test (48 uur voor vertrek) of antigeentest (24 uur voor vertrek) positief uitvalt.

Voldoe je niet aan een of meer van bovenstaande voorwaarden? Dan heb je geen dekking en zijn de kosten voor eigen rekening. Eventuele boetes voor het niet hebben van een geldig coronabewijs of eventuele kosten om alsnog een geldig coronabewijs te verkrijgen zijn altijd voor eigen rekening.

Ik heb een bekeuring gekregen omdat ik geen geldig coronabewijs kon overleggen. Krijg ik deze kosten vergoed?

Nee, eventuele boetes voor het niet hebben van een geldig coronabewijs of eventuele kosten om alsnog een geldig coronabewijs te verkrijgen zijn niet gedekt op je Reis- en/of Annuleringsverzekering en geheel voor eigen rekening.

Het coronavirus en je Rechtsbijstandverzekering

Heb je een Rechtsbijstandverzekering bij ons en heb je vragen over het coronavirus, bijvoorbeeld hoe het zit met het coronavirus en je werk of aankopen die je hebt gedaan? Onze juridische partner DAS heeft de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de meest gestelde vragen