Coronavirus

Coronavirus

In december 2019 brak het coronavirus uit in China. Het virus verspreidde zich verder over de wereld en werd op 11 maart 2020 door de WHO aangemerkt als pandemie. In Nederland zijn de maatregelen inmiddels versoepeld. Zo is vakantie vieren in eigen land weer toegestaan. We kunnen zelfs weer in delen van Europa op vakantie.

We snappen dat je vragen kunt hebben over een geplande reis of een reis die je nog wil boeken en wat je verzekering voor je kan betekenen. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Het Coronavirus en je reisverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt alles rondom het coronavirus in de gaten. Zij kijken of het veilig is om naar een bepaald land of gebied te gaan en geven een reisadvies af. Het is belangrijk om dit advies te volgen. Check daarom voordat je op reis gaat de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ben je op je vakantiebestemming en is het virus daar uitgebroken? Volg dan altijd de instructies van de lokale autoriteiten.

Op 17 maart 2020 heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken geadviseerd om alleen naar het buitenland te gaan als dit strikt noodzakelijk is; voor alle landen geldt minimaal code oranje.

Laatste update: 30 september 2020

Het reisadvies is versoepeld binnen de EU/Schengenzone, het Caribisch deel van het Koninkrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het is mogelijk om naar een groot deel van deze landen op vakantie te gaan. Het reisadvies voor deze landen is aangepast naar code geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s). Let op dat er in sommige delen van Spanje en Portugal code oranje (vakantiereizen afgeraden) geldt. Ook voor de rest van de wereld blijft code oranje gelden en is het advies om alleen op reis te gaan als dit strikt noodzakelijk is.

Ga je op reis? Wees voorzichtig en volg de regels van het land. Bereid je reis goed voor. Meer informatie vind je op nederlandwereldwijd.nl of download de Reisapp Buitenlandse Zaken.

Meest gestelde vragen

Ik heb een weekendje weg of een vakantie binnen Nederland geboekt. Ik wil vanwege het coronavirus liever niet gaan. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen of geel), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Tijdens mijn vakantie wordt er in het land waar ik op vakantie ben een negatief reisadvies gegeven (code oranje of rood). Ben ik dan verzekerd?

Ja, je reisverzekering loopt gewoon door en je blijft verzekerd. Dit geldt ook voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Voorwaarde is wel dat er voor het afreizen géén negatief reisadvies gold voor het betreffende land en er voor het betreffende gebied geen beperkingen i.v.m. Corona waren ingesteld door de lokale autoriteiten.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Er geldt op mijn bestemming of land van doorreis bij vertrek vanuit Nederland een negatief reisadvies (code rood of oranje) in verband met het coronavirus. Als ik besluit toch op reis te gaan, ben ik dan verzekerd als ik het coronavirus krijg?

Nee, dit is niet verzekerd.

Als je afreist naar een land waar code oranje of rood geldt vanwege het coronavirus, dan had je kunnen verwachten dat je het virus daar op zou lopen en dat je hiervoor extra medische kosten moet maken. Ditzelfde geldt als een land specifieke beperkingen heeft ingesteld voor een bepaald gebied die verband houden met Corona.

Er geldt een negatief reisadvies (code rood of oranje) voor mijn vakantiebestemming en ik wil annuleren. Wat moet ik doen?

Een negatief reisadvies is op zichzelf geen gedekte oorzaak om te annuleren volgens de voorwaarden van de reisverzekering.

Neem altijd eerst contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden.

Mochten jij of nabije familieleden zelf ziek zijn geworden door bijvoorbeeld Corona, dan is er mogelijk wel dekking. Neem bij twijfel contact met ons op.

Ik ben op mijn vakantiebestemming ziek geworden. Worden mijn medische kosten vergoed?

Als je bij ons een Doorlopende Reisverzekering hebt afgesloten, dan worden de medische kosten vergoed. Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op: bovenstaande geldt niet voor reizen geboekt na 12 maart 2020. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus. Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst. Omdat ziekte hierdoor geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor.

Waarom wordt er bij reizen met een boekingsdatum vanaf 12 maart 2020 geen uitkering gedaan bij annulering vanwege het coronavirus?

Met een Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven, die je van tevoren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst of dat voor jouw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor. Dit geldt voor reizen geboekt na 12 maart 2020 en Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekeringen die zijn afgesloten na 12 maart 2020.

Ik ben in Nederland en er geldt een negatief reisadvies of inreisverbod voor mijn bestemming vanwege het coronavirus. Mijn reis die binnenkort gepland stond, kan hierdoor niet plaatsvinden. Ben ik verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met je reisorganisatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Ik kan vanwege het coronavirus niet op reis. Mijn reisorganisatie biedt mij daarom een voucher of de mogelijkheid om mijn reis om te boeken. Dit wil ik niet. Kan ik mijn reis annuleren en de kosten op mijn annuleringsverzekering verhalen?

Nee, dit is niet verzekerd.

Een voucher of omboeking vertegenwoordigt namelijk de waarde van de reis die je geboekt hebt, waardoor je niet financieel benadeeld wordt. Neem contact op met je reisorganisatie als je het niet eens bent met de geboden oplossing.

Ik heb een reis geboekt en heb hiervoor een aanbetaling gedaan. Mijn reisorganisatie wil nu dat ik het resterende deel betaal. Als mijn reis door het coronavirus niet doorgaat, wordt mijn volledige reissom dan wel uitgekeerd door mijn Annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Heb je twijfels of je reis doorgaat of wil je je reis liever omboeken of annuleren, neem dan contact op met je reisorganisatie.

Door het coronavirus is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan deze niet plaatsvinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus kan ik geen visum meer krijgen voor mijn reisbestemming of deze is onverwachts ingetrokken. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Ik wil wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn reisbestemming mijn reis afbreken. Krijg ik de al betaalde kosten voor de resterende dagen van mijn reis vergoed?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met je reisorganisatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Ik ben voorafgaand aan mijn reis ziek geworden door het coronavirus en kan hierdoor niet op reis. Ben ik verzekerd voor de annuleringskosten van mijn reis?

Ja, dit is verzekerd.

Daarbij is het wel belangrijk dat je moet annuleren omdat je ziek bent. Als de reis al geannuleerd is door andere redenen, dan kan je geen beroep doen op je annuleringsverzekering.

Ik ben op mijn vakantiebestemming ziek geworden. Worden mijn niet genoten vakantiedagen vergoed?

Als je bij ons een Doorlopende Reisverzekering met annuleringsdekking hebt afgesloten, dan wordt dit tot een bepaald maximum vergoed.

Let op: bovenstaande geldt niet voor reizen geboekt na 12 maart 2020. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus. Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst. Omdat ziekte hierdoor geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor.

Ik ben in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd. Word ik gerepatrieerd door mijn reisverzekeraar?

Nee, dit is niet verzekerd.

Neem contact op met reisorganisatie of de ambassade. Zij regelen doorgaans de terugreis.

Het coronavirus en je Rechtsbijstandverzekering

Heb je een Rechtsbijstandverzekering bij ons en heb je vragen over het coronavirus, bijvoorbeeld hoe het zit met het coronavirus en je werk of aankopen die je hebt gedaan? Onze juridische partner DAS heeft de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de meest gestelde vragen